Bron NRC: 19 september 2012

In alternatieve religieuze kringen is het al bijna een waarheid: natuurlijk was Jezus getrouwd met Maria Magdalena. Maar bewijzen ontbreken volledig. Totdat gisteren de vooraanstaande Amerikaanse Harvard-theologe Karen King bekendmaakt dat in een tekst op een pas opgedoken stuk papyrus Jezus spreekt van “mijn vrouw”.

Het is een vierde-eeuws papyrusfragment van vier bij acht centimeter, met een twintigtal Koptische woorden erop. Karen King ziet in de tekst geen direct bewijs voor een huwelijk van Jezus. Gisteren introduceerde ze het document bij het grote publiek tijdens een wetenschappelijk congres in Rome. Toch zijn de paar zinnen geformuleerd op het stuk papier wel degelijk van grote historische waarde. In een dialoog verwijst Jezus namelijk naar zijn vrouw die hij Mara, Maria, noemt.

 

Christelijke discussie over het huwelijk

King, een expert op het gebied van christelijke geschiedenis, heeft geholpen bij de vertaling van een fragment uit het Koptisch, de oude spreektaal in Egypte. Volgens haar is dit fragment afkomstig uit een verloren evangelie, mogelijk daterend uit de tweede eeuw en oorspronkelijk geschreven in het Grieks.

Vergelijkbare christelijke teksten uit de tweede eeuw zijn op soortgelijke wijze teruggevonden. King stelt dat het fragment een cruciale discussie belicht die de christelijke gemeenschap eeuwenlang heeft beziggehouden: is onthouding van het huwelijk en seks de meest heilige vorm van christelijk leven? Hierover zegt King:

“From the very beginning, Christians disagreed about whether it was better not to marry, but it was over a century after Jesus’s death before they began appealing to Jesus’s marital status to support their positions.”

Het fragment was jarenlang in bezit van een particuliere verzamelaar, die King benaderde om de tekst te vertalen.

 

Maar er kwam kritiek:

  • Later onderzoek (2014–2016) wees uit dat het papyrus waarschijnlijk een moderne vervalsing is, mede door de inktanalyse en de herkomstgeschiedenis (het kwam van een dubieuze verzamelaar).

  • Toch blijft het belangrijk omdat het de discussie over celibaat versus huwelijk in de vroege kerk heel goed weerspiegelt. Ongeacht of het fragment echt is, weten we uit andere bronnen (zoals de geschriften van Paulus en de kerkvaders) dat dit debat inderdaad al vroeg speelde.

 

In de Ethiopische Bijbel wordt nergens vermeld dat Jezus getrouwd of ongehuwd was. Wel benadrukken boeken zoals Jubilees en Henoch een grote waardering voor het huwelijk en de familielijn. Hoewel er, mede door Paulus, sprake is van spanning tussen huwelijk en celibaat, heeft de Ethiopische praktijk nooit de strikte focus op celibaat gekend zoals in de Rooms-katholieke kerk.

Geen nieuwe informatie over Jezus zelf

Volgens NRC-redacteur en historicus Hendrik Spiering werpt deze vondst vooral licht op de vierde eeuw en misschien deels op de tweede eeuw, maar biedt het geen aanvullende informatie over Jezus zelf. “Het is mogelijk dat Jezus getrouwd was. In zijn tijd was het ongebruikelijk voor een Joodse man om niet getrouwd te zijn. Maar Jezus was ook een uitzonderlijk persoon, zoals de bronnen uit de eerste eeuw ons laten zien. Dus we weten het niet zeker. Een bron uit de vierde eeuw kan onmogelijk definitief uitsluitsel geven, vanwege de tijdsafstand en de speculaties ertussen. Dit fragment zegt veel over de latere christelijke discussie, en dat is op zichzelf al interessant genoeg. Bovendien is het verheugend dat er nog steeds nieuwe fragmenten uit de vroegchristelijke tijd worden ontdekt. Hopelijk worden er in de toekomst meer delen van het ‘Evangelie van de Vrouw van Jezus’, zoals King de tekst noemt, gevonden. Tot die tijd blijft deze tekst waarschijnlijk een moeilijk te interpreteren curiosum.”

 

Het geheim van de twee Jezuskinderen – Hans Stolp

  • Volgens Hans Stolp (gebaseerd op gnostische en esoterische tradities via Rudolf Steiner en o.a. de Nag Hammadi-teksten) waren er in werkelijkheid twee kinderen die beide Jezus heetten. hansstolp.nlAnkh Hermes

  • Eén van hen stierf op 12-jarige leeftijd. Hij werd beschreven in het Evangelie van Matteüs en stond symbool als de Messias-koning. hansstolp.nlAnkh Hermes

  • De andere, beschreven in het Evangelie van Lucas, werd gezien als de Priester-Messias, en was sterker verbonden met spirituele wijsheid. hansstolp.nlAnkh Hermes

  • Stolp stelt dat de stamboomverschillen tussen Matteüs en Lucas alleen verklaarbaar zijn uit het perspectief dat ze het leven van twee afzonderlijke personen navertellen. hansstolp.nlhansstolp.nl

  • Volgens zijn visie gaf het eerste kind door zijn dood symbolisch kracht en wijsheid door aan het andere kind — wat leidde tot de incarnatie van de Jezus-figuur zoals in Lucas. hansstolp.nlhansstolp.nl

Hans Stolp is pastor, auteur en een veelgevraagd spreker. Bij uitgeverij Ankh-Hermes zijn vele boeken van zijn hand verschenen, waaronder recente titels zoals De levensopdracht van nieuwetijdskinderen, Aan synagoge, kerk en moskee voorbij en Jezus, mijn broeder. Een van zijn bekendere werken is het boek Het geheim van de twee Jezus-kinderen.

In dit boek wordt een eeuwenoud geheim onthuld: tweeduizend jaar geleden waren er twee kinderen met de naam Jezus. Het Evangelie van Mattheüs vertelt over het ene kind en het Evangelie van Lucas over het andere. Voor meer informatie over dit onderwerp klik hier.

 

Lees ook:
De vrouw die Jezus liefhad
De geboortedag van Jezus (scroll naar "Een bijbel in steen").

Jezus en de Ethiopische bijbel.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb