Van Messiasfiguur naar Jezusfiguur
De Ethiopische Bijbel (ook wel Ge’ez Bijbel of Ethiopische Orthodoxe Canon genoemd) komt Jezus niet meteen in het begin voor. Dat heeft een paar redenen:
- Structuur van de Bijbel
De Ethiopische Bijbel bevat het Oude Testament en het Nieuwe Testament, net zoals de westerse Bijbel, maar dan met méér boeken (bijv. Henoch, Jubilees, Meqabyan).
In het Oude Testament komt Jezus niet letterlijk voor; wel zijn er profetieën die later in het christendom naar hem worden toegetrokken.
- Het Nieuwe Testament
Pas in de evangeliën (Mattheüs, Marcus, Lucas, Johannes) komt Jezus expliciet in beeld.
Deze staan in de Ethiopische Bijbel ook op een plek ná de oude boeken en profeten.
- Uniek verschil
Wat bijzonder is: omdat de Ethiopische canon breder is, zijn er méér teksten waarin de komst van een verlosser of "Mensenzoon" wordt aangekondigd. Vooral in het Boek van Henoch wordt een "Uitverkorene" of "Zoon des Mensen" genoemd.
Dit lijkt sterk op de latere Jezus-figuur, maar in de Ethiopische traditie kan dit ook worden gelezen als een kosmische of spirituele rol, niet alleen een historisch persoon.
Dus: Nee, Jezus zelf wordt niet direct in het begin van de Ethiopische Bijbel genoemd.
Wel komen er in de oudste gedeelten (zoals Henoch) verwijzingen voor naar een Messias-figuur, die later in het christendom met Jezus is verbonden.
Geboorte van Jezus volgens de Ethiopische Bijbel en traditie
De Ethiopische kerk (Ethiopisch-orthodox) houdt zich aan een eigen jaartelling: de Ethiopische kalender loopt ongeveer 7–8 jaar achter op onze Gregoriaanse kalender.
In hun berekening is Jezus geboren 7 of 8 jaar later dan wat wij in de Westerse telling als “jaar 0” hebben.
Dus volgens hun traditie ligt de geboorte van Jezus rond 7/8 n.Chr. in onze tijdrekening.
Zij vieren Kerstmis op 7 januari (onze kalender), wat overeenkomt met 29 december in hun eigen kalender.
---
Bijbelse en historische bronnen
In de meeste oude christelijke teksten staat géén exacte geboortedatum.
De vermelding van “Koning Herodes” (die stierf rond 4 v.Chr.) heeft veel onderzoekers ertoe gebracht om te zeggen dat Jezus eigenlijk ergens tussen 6 en 4 v.Chr. moet zijn geboren.
Dat wringt dus met de “jaar 0”-telling die later door Dionysius Exiguus (6e eeuw) is ingesteld.
Hier een overzichtstabel die het verschil laat zien tussen Westers christendom en de Ethiopisch-orthodoxe traditie, inclusief de oorsprong van de data:

✨ Samengevat:
-
Kerstmis = manipulatie door de kerk om Jezus te koppelen aan het zonnewendefeest.
-
Pasen / Fasika = beweeglijk, omdat dit wél trouw bleef aan de Joodse context.
-
Ethiopische kerk houdt vast aan die oude berekening, waardoor hun Pasen en Kerst niet samenvallen met de westerse.
👉 Dit maakt zichtbaar dat juist de geboortedag “verlichtingspropaganda” was, terwijl de sterf- en verrijzenisdag niet zijn vastgezet.
Maak jouw eigen website met JouwWeb